25 Haziran 2009 Perşembe

İŞTE! GERÇEK MENEMEN TARİFİ

Print Friendly and PDF













Sevmeyeniniz yoktur "Menemeni." Hele yaz günlerinde sıcak ekmeği banarak yemesinin tadı bambaşkadır. Bir de; herkese göre yapması en kolay yemek olarak bilinir. Haklılar! Lokantalarda 5 dakikada önünüze getiriyorlar. Adam gibi menemen yapılmayınca, doğal olarak: insanlar alışmışlar ne olduğu belli olmayan yumurta ve domates kabuklu çamur yemeye. Kısacası çakma kızlardan sonra menemenin de çakması çıkmış.

Menemeni dışarıda çok yedim. Ama yok! Olamaz! Bu, tadını bildiğimiz ve lezzetle yediğimiz menemen olamazdı. Bu kadar mı berbat olur? Menemeni ile meşhur Çakallı'da da yedim menemeni. Çakallı, Samsun'un Ankara yolundaki bir beldesi. Burada onlarca meşhur menemen lokantaları vardır. Çoğunda menemen yedim ama yok, beklediğim gibi çıkmadı.
Şimdi sizlere "Dişinize kırmızı kırmızı yapışan domates kabuklarının olmadığı, yumurta akının sarı ve köpüklü su içinde yüzmediği, yedikten sonra midenizin yanmadığı" gerçek menemen tarifini veriyorum. Bu arada; çoğu insan menemene "melemen" diyor. Lütfen bu insanları uyaralım. TDK'nın belirttiği gibi; Doğru telafuz "menemen" şeklinde olmalıdır.


Malzemeler
Buradaki porsiyon 5 kişiliktir.

  • 5 adet orta boy domates
  • 5 adet taze yumurta
  • 3 adet yeşil sivri biber
  • 2 diş sarımsak
  • 1 adet orta boy kuru soğan. İsteğe bağlı.
  • 1 adet kırmızı biber. İsteğe bağlı.
  • Tereyağ yada zeytinyağı. Miktarı size bağlı.

Yapılışı

  1. Tavada biberleri yağda 2 dk. posalayın. Ben, soğan da katıyorum.
  2. Kabuklarını soyduğunuz ve 2 cm. çapında, küp şeklinde kestiğiniz domatesleri ilave edin.
  3. Sarımsakları doğrayıp içine katın.
  4. Arasıra karıştırarak 10 dk. pişirin.
  5. Suyunu çekmeye başlayınca yumurtalara yuva açın.
  6. Bu yuvalara yumurtaları kırın. Sakın dağıtmayın!
  7. Kısık ateşte beyazları katılaşana kadar sabredin.
  8. Bu arada dibini yakmayın!
  9. Sonra arzunuza göre sarısını ister katı ister kayısı kıvamında pişirin.
  10. Ekmeği, banarak yemek için hazır ediniz.
  11. Çatalla yemek yok! Ekmek banın. Nasıl tadı?

Siz, Sormadan Duramazsınız Ki?

  • Soğan ayrı bir lezzet katıyor. Bence; bir de soğanlı deneyin.
  • Domataslerin kabuğunu soymak için kaynar suda 5 dk. bekletin. Sonra haşlanmış patates gibi elinizle soyun.
  • Sarımsağı önceki tariflerimde yazdığım gibi asla yağda kavurmayın!
  • Menemeni, tam dediğim gibi yapın. Beğenmezseniz bir daha yapmayın!
  • Arzunuza kalmış: Acı biber, karabiber, nane ve maydanoz katabilirsiniz.
  • Menemenin kekik ve kimyon katılmış tariflerini gördüm internette. Damak zevklerine elbette saygı duyarım. Ama; Yapmayın Allah aşkına! Menemen mi yapıyorsunuz yoksa "kasap köftesi" mi? Azıcık akıllı olmakta fayda var diye düşünüyorum.
Bu sıcaklarda, mutfakta bunalarak yemek yapmak pek akıl karı değil ama: o güzel görüntüyü görünce ve tadına alınca unutuluyor değil mi, bütün yorgunluklar?
Afiyetle serin kalın.

52 yorum:

abuzittin kıllıkıç dedi ki...

çakallı menemenine laf atmayınız bu dediğiniz menemen mi?allah aşkına güldürmeyin beni

Adsız dedi ki...

not.soğan ve sarmısak kesinlikle konmaz
80 yaşındaki annemin hatırlatması.
yazdığınız diğer şeyler ve yemeğin ismi menemen doğrusudur ve isteğe bağlı olanlar şeyler değişebilir.ekelenebilir
ayrıca menemen yemeğinin içine ilave ne ekleseniz yine yemek olur ama gerçek menemen olmaz.
İlaveten üsteki yoruma cevap.
Menemen yemeğini soracak ve bileceksen yaşı geçmiş çok yaşlılara sor önüne gelenin yaptığı menemen gerçek menemen değil ayhan zaman arkadaşımız sarmısak ve soğan harince yazdığı tarif gerçek menemen yemeğidir en pratik malzemesi az olanıdır. 80 yaşınad annemin söylemesidir eh geçmişi onlardan iyi bilecek değiliz ya.

Adsız dedi ki...

sarımsak konduğunu ben de hiç duymadım ömrümde..

Unknown dedi ki...

samsun çakallıdaki menemenin yerini hiç biri tutmaz kimi götürdüysem çok beğendi bunlar menemen değil... herkese tavsiyem ankara istikametinden samsuna giderken samsuna 60 km kala çakallı mevki başlıyor ve hangisine girerseniz standart olarak harika bir menemen önünüze geliyor... 2 bardak duble 2 bardak normal çay ve iki tava menemen tıka basa doyurur(iki kişilik)ve son derece ekonomik sadece 12 tl emeklerine sağlık...

Adsız dedi ki...

eger tam mevsiminde, eylul ayinin ortasinda, elinizde muhtesem domatesler mevcutsa menemene sogan ve sarimsak konulmamasi makbuldur. ama kisin ortasinda ikinci ucuncu kalite malzemeye sahipseniz sogan koyarak durumu kurtarmaya calisabilirsiniz.

Adsız dedi ki...

menemene sarmısak koyan kardeş.. bilmediğini bilecek kadar akıllı ol, lütfen.. orası yanlış.. yumurtalar karıştırılmaz.. demişsin..orası da yanlış..ayrıca bir ticari işletmeyi ünvan vererek eleştirmiş olmanızz da.. en azından müşterilerinin tercihlerine karşı .. yanlış..
3 hyanlış bir doğruyu götürürse.. senin menemen tarifinde tek doğru kalıyor.. melemen.. denmez lafın.

Ayhan Demiral dedi ki...

Adsız kardeş, yorumunuz için teşekkür ederim.

Adsız dedi ki...

Sarımsaklı kardeş,

Öz türkm mutfağından süzülen bu güzel yemeğimizi sanki sadece siz tad almayı biliyormuşsunuz da başkasının damağı köseledenmiş gibi bir anlayışla yorumlayıp yazdığınız tarifi okudum. Açıkçası sizi fazlaca bilmiş tavırlar içinde gördüm. Çok boyutlu düşünmenizi; kaş yaparken göz çıkarmamanızı ve incitmeyen, toplumsal hoşgörüyü, birleştiriciliği önemseyen yorumlarınızdan daha büyük keyif alacağımıza inanıyorum.
Sağlıcakla..

Unknown dedi ki...

ben de sarımsak koyarın menemene bi deneyiyinde tatını görün sarımsaklı menemen bence ve benim sarımsakll menemeni tatan arkadaşlarcada en leziz olanidir

Adsız dedi ki...

Kesinlikle "çakma bir tarif" bu tarife kuzu eti eklerseniz çoban kavurma olur. Menemene Soğan koyulabilir ama sarımsak kesinlikle birde biz Samsunlular sıvı yağ ile tereyağını mix ederek kullanırızki işte o zaman tadından yenmez menemen. ikinci kısımda yumurtalar lop bırakılmaz ve ayrı bir kapta karıştırmayada gerek yoktur tavanızın içerisinde karıştırarak beyazını eritebilirsiniz. samsunlu

nevzat.erk dedi ki...

50 yıl kadar önceleri 10 yaşlarındayken, menemen' de lokantacılık yapan dayımın yaptığı menemenlerin ne lezzetini, ne de görünümünü unutamadım ama bu yaşıma kadar da o menemenlere bir daha rastlamadım. Bugün eşimin 'menemen' diye getirdiği yemekten sonra internetin başına geçtim, araştırdım. Üç - beş menemene benzemeyen tariften sonra... 'İşte bu!... dediğim tarifle karşılaştım. Sağolasın Ayhan Kardeş. Gerçek menemen işte bu. Yapılan eleştiriler de yersiz ve yanlış. Zevkinize saygım var ama menemen yemek istiyorsanız bu tarifin dışına çıkmamalısınız.

Ayhan Demiral dedi ki...

Nevzat Bey,

Yorumunuz için teşekkür ederim. Nedense menemene kattığım sarımsak ve soğana çok eleştiri geldi. Kaldı ki bu, tercih meselesi. İster kullanır, ister kullanmazsınız. Ben Çakallı'da da çok menemen yedim. Ancak o lezzeti alamadığım gibi, bazı yerlerde yediklerim mideme dokundu. Mutlaka güzel yapanlar da vardır. Ancak bu tamamen kalite meselesi.

Saygılarımla,

Adsız dedi ki...

tarifinize göre yaptım.daha öncekilerden bariz lezzetli oldu.sitenizi sık kullanılanlarıma da ekledim:)teşekkürler

Adsız dedi ki...

Açıkçası bu tarifte birçok hata var. Yumurta dağıtılmazsa gerçek menemen olmaz, soğanlı domatesli yumurta tarifi bu. Tüm Türkiyeyi karış karış dolaştım, Çakallı menemeni tektir. İçinde tereyağı, domates, yumurta, tuz, pul biber ve çok az kaşar haricinde birşey yoktur.

Mygusto dedi ki...

İlk kez istanbula geldigimde disarda menemen yedim onume gelen lapa kivamli seye anlam veremedim fakat zamanla anladimki anne menemeni yuksek beklentiymis bu tarife bayildim birebir annemin tarifi sulu sulu yaninda ezine peyniri cay omur boyu yiyebilirim bu arada sogan sarimsak ve cirpilmamis yumurta lezzetine lezzet katmis

Adsız dedi ki...

dostum bende bişey tarif edicen sandım senin tarifin menemen değil sahanda yumurta:)birilerine laf atmadan iyice araştır soğan sarımsak ne yapıyosun sen

Adsız dedi ki...

arkadaşlar damak denilen bişi var onun tat aldığı duyu var bende sarmısak çok severim menemnde sık sıktA ÇAKALLIDA YERİM MENEMN DENEMEKTE FAYDA VAR SAYGILAR

Adsız dedi ki...

Öncelikle söyleyim; bence yazar son derece esprili ve iyi niyetle anlatmış.Tarzına uygun olmayan bir durum, laf atma, rencide etme, "toplumsal ayrışma" sezmedim ben okurken. Tarifi henüz yapmadım, deniycem.Kendim yıllarca domates-biber-yumurtayla yaptığım menemene, bir duyum üzerine sarımsak ekleyince menemen anlayışım değişti.Denemeden yorum yapan arkadaşlar deneyince sarımsağın kattığı lezzeti görecekler.Kızmasınlar bence.Deneyin derim.Kanaatime göre menemeni menemen yapan 1-kısık ateşte uzun süre yiyeceklerin lezzetini yemeğe vermesini sağlayarak pişirmek 2-sarımsak.

Ayhan Demiral dedi ki...

Teşekkürler, yıllardır menemen yaparım. Ama bu tarifimi deneyenler çok daha lezzetli olduğunu söylediler. Dediğiniz gibi 1-2 diş sarımsak menemene çok hoş tad veriyor. Sizin de değiniz gibi, bu blogu diğer yemek sitelerinden ayıran, esprili ve nüktedan olmasıdır. Binlerce yemek blogu var. Ancak benim tarzım ilk ve tek! Daha samimi ve daha konuşma tarzıyla yazmaya gayret gösteriyorum. Sevgilerimle

Adsız dedi ki...

paylaşım için teşekkürler, oldukça bilgi edindik, sitemiz modüler kabin olarak çalışmalarınızda başarılar.

Adsız dedi ki...

Deneyip gorecegiz

Adsız dedi ki...

o kadar çok saçmalamışsınız ki herkezin seçim kararıdır soğan yada sarımsak yada kasar koymak kime ne bundan ama 60 yaşındayım neneciğim yapardı yaptığı en güzel yemekti 3 orta boy sogan 3 orta boy domates ve 3 yumurta ve acı pul biber koyardı azda sıvıyağ bana derdiki kızım en güzel menemen kısık ateşte olandır 1 saatte yapıyordu

Ayhan Demiral dedi ki...

Yorumunuzu için teşekkür ederim.

serkan dedi ki...

Ben Samsunda oturuyorum. Cakallinin menemenini herkes cok begeniyor, fakat ben bir turlu sevemedim. Orada calisan arkadaslarin var, menemenin kivamini tutturmak icin icine un bile koyan varmis. Sarimsak ve sogan olayina gelince benimde en sevdigim tarif bu sekilde. Bildigim kadariyla en onemli nokta, biberlerin yagda kalma zamani. Yagda cok fazla kalmamasi gerekiyor. TArif icin tesekkur ederim.

Adsız dedi ki...

Hocam basladim yapmaya sonucu mutlaka paylasirim ;-)

Ayhan Demiral dedi ki...

Merhaba,

Sonucu bekliyoruz. Hala pişmedi mi? Ben de merak ettim şimdi.

Saygılarımla

sağırsultan dedi ki...

Selamlar benimde annem Samsun çakalli civarından. birkaç noktaya değinmek istiyorum;
çakalli civarında trabzondan gelip yerleşmiş çok köylü var annemin dedesi öyle. trabzonluları bilirsiniz Nerede ise tüm yemeklerde tereyağı kullanılır. tereyağı sıvıyağ karışımı da olur. Özellikle tereyağı ayrı bir lezzet katar. yumurtanin sadece sarısını katasanız daha güzel olur. sarımsak pek kullanılmaz tercih meselesi biberin acısı makbuldur bu acının lezzeti soğan ve sarımsaga gereksinim bırakmaz. domates kalitesi de çok önemli. orta yumuşak domates makbuldur bu durumda kaynar suda soymak vicik yapar elden normal şekilde soyulmuşu daha güzel olur. afiyet olsun

Adsız dedi ki...

Hadi ordan bu ne bee menemen mi bu

Ayhan Demiral dedi ki...

Sayın Adsız,

"Hadi ordan bu menemen mi yazmışsınız." Doğru bildiğiniz bir tarif varsa yazın, ben de deneyeyim.
Saygılar...

Adsız dedi ki...

arkadaslarim menemen sogansiz ve sarimsaksiz olur. bu yüzde yüz menemen dir. ama bazi mutfaklarda ascilar kendi tariflerini yapiyorlar genellikle bunlar kebap ustalari. herseye sogani sarimsagi kekigi vermek istiyor yoksa tad alamiyor . sarimsak sogan menemende olmaz menemende tek dikkat edilecek olmus dometes kabugu soyulursa mükemmel biber ve ya tereyagi yada zeytinyagi tercihe kalmis birde güzel bir tava baska hic bir sey yok . zaten yemekler degisti artik yayla corbasinada sogan koyacaklar.

Adsız dedi ki...

Bu tarifi yaklaşık 2 yıldır kullanıyorum. Soğanlı ve sarımsaklı gayet lezzetli oluyor. Soğan ve biberi suda pişiriyorum, yağı sonra ilave ediyorum. sorun olmaz umarım :)))
bugün soğansız yaptım iyi olmadı.

erdem dedi ki...

ayhan kardeş abi tarifine sağlık ben şahsen pek anlamıyorum ama ilk kez yaptım ve harikaydı :D

Ayhan Demiral dedi ki...

Erdem Bey,

Afiyetler olsun...
Saygılarımla

linuxspacelinux dedi ki...

Merhaba bende buna benzer yapıyorum. Soğan ve sarımsak kullanıyorum. Çokta lezzetli oluyor. Buda benden.
Soğan ve sarımsakları ince ince doğruyoruz. Tavaya biraz yağ döküp sogan ve sarmisaklari ekliyoruz. Birazda tuz atıyoruz. yağda kısık ateşte pembeleşmeye baslayincaya kadar pişiriyoruz. Daha sonra soyulmuş ve doğranmış domatesleri üstüne ekliyoruz. Karıştırıyoruz. Biraz daha tuz eklemeyi unutmuyoruz. Tamamen piştikten sonra yumurtaları kırıp kaşıkla sarıları hafif çarpıp iclerine azar azar tereyağı koyup az tuz serpip kapağı kapatıyoruz. Pişmesini bekliyoruz. Alın size dünyanın en lezzetli menemeni. Kural 1 fazla soğan sarımsak tadını bozar. Kural 2 tam pişmeyen soğan sarımsak tadını bozar. Kural 3 domatesler lezzetli olmazsa menemen lezzetli olmaz. Bayatlamiş tatsız domatesle yapılmaz. Biberde eklenebilir. Afiyet olsun.

Adsız dedi ki...

Menemende sarımsak olmasının tamamen damak zekine bağlı olduğunu düşünüyorum.Ayrıca şunu da belirtmek istiyorum biraz önce menemen yapmak istemiştim aklımdan şu geçti menemenin içine sarımsak konur mu ? hemen internetten arama yaptım bu sayfa karşıma çıktı denedim yaptım gayet güzel oldu

Unknown dedi ki...

Arkadaslar ankarada en guzel menemen nerde yenir tavsiyesi olan varmi

Adsız dedi ki...

Açıkçası çok tereddüt ederek yaptım. .sarmısak olayına karşı çıkan arkadaslara lütfen denemeden yorum yapmayın demek istiyorum..gayet lezzetli bir tarif..tesekkurler

ATİLLA ALTUĞ dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

Herkesin damak tadı farklı, bende size bir tarif vereyim, tereyağı ve sıvı yağı karıştırarak kullanabilirsiniz, yağları ısıtın, kızmaya yakın içine kaç kişilk olacağına bağlı olarak sivri biber ve 3 diş bütün sarımsak(sarımsak olmaz diyen arkadaşlar yanılıyor) başlayın kavurarak öldürmeye, kavurma işleminden sonra sarımsakları içinden çıkarın, kabukları soyulmuş domatesleri doğrayın, isteğe bağlı pul acı biber, karabiber katabilirsiniz veya sivri biberleri acı kullanırsınız..Karışım birbirine kaaynaşırken tuzunuda atabilirsiniz..Sonra yumurtaları başlayın kırmaya, sakın çırpmayın, dalgalı olacak şekilde yavaşça kabın içinde gezdirin ve bırakın o şekilde pişsin..İsterseniz çukurlar oluşturarak adet şekilde de yapabilirsiniz..Benim tarfimde kaşar ve soğan bulunmaz, soğanı kıymalı yumurtada severim.. :)

Unknown dedi ki...

selamlar bursada menemenciyim tsrifiniz isleri iki katina cikardi tsklr

Unknown dedi ki...

selamlar bursada menemenciyim tsrifiniz isleri iki katina cikardi tsklr

Unknown dedi ki...

Merhaba. Bence de yaptığınız yemek çok lezzetli olmuştur mutlaka ancak bu gerçek menemen yemegi değildir. Melemen ismini menemen olarak duzeltmeniz doğrudur ancak küp doğranmış domatesler 2 cm çapında olmalı sözünü düzeltiniz. Zira küpün çapı olmaz. Elinize sağlık.

Unknown dedi ki...

Merhaba. Bence de yaptığınız yemek çok lezzetli olmuştur mutlaka ancak bu gerçek menemen yemegi değildir. Melemen ismini menemen olarak duzeltmeniz doğrudur ancak küp doğranmış domatesler 2 cm çapında olmalı sözünü düzeltiniz. Zira küpün çapı olmaz. Elinize sağlık.

Adsız dedi ki...

6.12.2016 da muhtarın yerinde yedim servis rezalet menemen büyütüldüğü kadar lezzetli değil. Garsonlar tv seyretmekten sana bakmıyor. Falan filan . Kötü yani .

tülin dedi ki...

çakma kız ne demek ya..işte cinsiyetçi erkekler böyle yetişiyor, sonra neden kadın cinayetleri, kadına şiddet çok yüksek Türkiye'de diye tartışıyoruz. Ne zamanki kadınlarımız cinsiyetçi erkek çocukları yetiştirmez o zaman bunları tartışmayız. Ne yazık ki formal eğitim, küçükten yıkanmış beyin yapılarında hiçbir değişiklik yaratmıyor. Eğitimli eğitimsiz, feodal erkekler ülkesi Türkiyem..

Adsız dedi ki...

Menemene pek tabiî kimyon da konulabilir malum yumurtaya çok yakışır bu baharat

Adsız dedi ki...

"Çakma kız" derken ne demek istediniz aceba lütfen açıklar mısınız? Zira yemek yapmaktaki hünerleriniz başka alanlarda da var mi merak ediyorum. Mesela Türkçeniz ve zihniyetiniz bu çirkin kelimedeki kasıtı anlatmaya yeter mi?

Unknown dedi ki...

Menemen bu ya amma abartmissiniz bende giresunluyum cakallida bende menemen yedim açıkçası ben beğenmedim bu arada bende menemen i sade domates yumurta , pul ve kara biber ile yaparım artı bu sarımsak olayını ben burayı okumadan denemişti gayet te güzel oluyor ..

Unknown dedi ki...

Menemen bu ya amma abartmissiniz bende giresunluyum cakallida bende menemen yedim açıkçası ben beğenmedim bu arada bende menemen i sade domates yumurta , pul ve kara biber ile yaparım artı bu sarımsak olayını ben burayı okumadan denemişti gayet te güzel oluyor ..

Sarımsak candır... dedi ki...

Şu anda zeytinyağı ve az teryağı ile kavurmuş olduğum biberi sarımsağı ve domates kardeşleri bu yorumu yazmak için beklemeye aldım :) Ben yıllardır bu şekilde yapıyorum, yani sarımsak ile ve yiyen bayılıyor.Sırf bu yüzden evde kolonya kalmadı milleti ayıltmaktan :) Şaka bir yana ben sarımsak ile yapılan menemeni seviyorum.Tabii ki zevk meselesi.Neyse buzdolabından yumurtaların sesi geliyor" noooolur bizi artık tavayla buluştur" diye yalvarıyorlar :)
Kalın sağlıcakla...

east dedi ki...

menemene soğan da sarımsak da konmaz, yumurta dışarıda karıştırılmaz. bunun harici yapılan şeyler soslu yumurtadır. bu kadar.

Unknown dedi ki...

Bence de gerçek menemen bu.izmirliyim ortaolu menemen de okudum doğöa büyüme katşıyakalı olarak menemen budur!hep böyle yaparım.soğansız menemen olmaz baharat da konulmaz..isteyen sofrada döker